Správná velikost kola

Velikost rámu kola je dána délkou sedlové trubky. Označuje se v palcích, centimetrech nebo symboly známými z velikostí oblečení S, M, L, XL, XXL. Při výběru velikosti kola se primárně vychází z výšky cyklisty. Pro přehlednější orientaci naleznete v odkazech níže tabulky doporučených velikostí kol, které máme v nabídce.

 

Výběrem velikosti kola to ale nekončí. Dobře zvolená velikost rámu je teprve prvním předpokladem k pohodlnému užívání kola. Velmi podstatnou roli tak hraje nastavení posedu. Správně nastavené kolo vám umožní vyvarovat se mnoha nepříjemností, počínaje posměšnými pohledy a konče zdravotními problémy.

 

Nastavení posedu

Sedlo má být vodorovně

Ani špičkou nahoru, ani dolů. Pokud budete mít sedlo do kopce (tzn. špičkou nahoru), tak si vaše cenné pohlavní orgány také užijí své, vaše pozadí bude mít tendenci sklouzávat dozadu a vy budete mít snahu tendenci se neustále přitahovat rukama. Opačný extrém, tedy sedlo z kopce (špičkou dolů) vás bude naopak nutit neustále se rukama odtahovat. Toto nastavení by se možná líbilo nějakým kulturistům, kterým by se určitě líbilo dělat přímo za jízdy také kliky, ale efektivita šlapání ní by byla velmi špatná. V obou případech nastavení vás velmi pravděpodobně mohou začít bolet ruce, břišní svaly či záda a kolo možná úplně bezdůvodně pověsíte na hřebík. A to by byla škoda.

 

Jak má být sedlo vysoko?

Pro nastavení optimální výšky sedla existuje mnoho, více či méně, odborných metod. V poslední ch letech proběhlo v tomto směru i mnoho studií, které byly vedeny odbornými lékaři ve spolupráci s profesionálními cyklisty. My vás však seznámíme s lety prověřenou, efektivní a jednoducho metodou tzv. pata na pedál.

Nazujeme si tretry/boty, ve kterých budeme na kole jezdit. Sedneme si na kolo a kliku (je jedno kterou) dáme do dolní polohy.

 

Poloha chodidla na pedálu

Výšku sedla máme nastavenou, a tak se podíváme, jak jsou umístěna vaše chodidla. Protože většina z vás již používá nášlapné pedály, tak je potřeba začít u zarážek (kufrů), které se šroubují na boty. Kufry by měly být namontované tak, aby byla tretra rovnoběžně s klikou a kloub palce na chodidle by měl být nad osou pedálu. Ani před ní, ani za ní. Namontujeme je tedy pouze zhruba a dobře utáhneme, další vylaďování určitě budete řešit ještě na prvních vyjížďkách. Pokud šrouby přitáhneme zlehka a zarážka se vám na botě bude hýbat, může se vám stát, že nohu z pedálu již nevycvaknete a budete tak nuceni spát, jíst a chodit do bijáku s pedálem na noze, a to nechcete.

 

Předozadní pozice sedla

Teď ještě musíme zkontrolovat, jestli máme ve správné poloze sedlo (vodorovný posun) s ohledem na pedály. Kliku otočíme do vodorovné polohy a nohu zacvakneme do pedálu. Vezmeme provázek se závažím (např. olovnici) a ten přiložíme na špičku kolena. Dole nám musí procházet provázek středem osy pedálu.

 

A co řídítka?

Tak tady to již může být trochu individuální a můžete se řídit svými pocity. Přesto však je velmi důležitá správná poloha brzdových pák. Zjistíme ji tak, že si na kolo sedneme, ruce položíme na řídítka a natáhneme prsty rovnoběžně s rukou. Brzdové páky by se nám měly lehce opírat o spodní část prstů. Při takto nastavených brzdových pákách nebudeme muset ruce při brždění na řídítkách zbytečně přetáčet. Správná vzdálenost a výška řídítek vůči sedlu je trochu kompromisem a můžete se řídit podle toho, jak se vám na kole dobře sedí.

Odeslat článek známému   Vytisknout