Co s kolem na podzim aneb posezónní údržba kola

Posezónní údržba jízdního kola

Jelikož se počet dnů vhodných k ježdění rapidně krátí, nastává doba vhodná pro posezonní servis kola. Dříve než se rozhodnete kolo uložit, je dobré ho předem důkladně ošetřit. Všechna voda, která zkondenzovala, natekla do ložisek a odpružení, by měla celou zimu na to, aby z vašeho jistě dokonalého kola udělala téměř "nepoužitelný šrot". Přitom stačí tak málo – dopřát kolu odborný, posezonní servis.

Ideální je přivézt kolo k nám do servisu, kde ho mechanik kompletně rozebere, vyčistí, vysuší a namaže všechny pohyblivé části. Dále zkontroluje všechny důležité funkce a vymění opotřebované díly. Samozřejmostí je kompletní seřízení celého stroje. Pokud bychom objevili nějakou závažnější závadu, budeme vás kontaktovat a dohodneme se na dalším postupu.V servisu je v tyto dny volno, na jaře budete dříve připraveni a v neposlední řadě tím podpoříte i svého mechanika. Pracovní doba a kontakt

Co v rámci posezonního servisu nabízíme - typický příklad servisu kola po sezoně krok po kroku níže

  • Vyčištění, rozebrání, vysušení a promazání všech pohyblivých částí
  • Centrování kol s přesným napnutím výpletu pomocí tensiometru
  • Důkladný servis odpružené vidlice a hydraulických brzd vč. případné výměny náplní
  • Kontrolu všech důležitých funkcí a výměnu opotřebovaných dílů
  • Závěrečné, kompletní seřízení celého kola
  • Možnost odložení opraveného kola k pozdějšímu odběru, dle dohody
  • Neobsahuje použitý materiál

Domácí uskladnění kola

 Důkladně servisované kolo navíc ošetřete, obzvlášť pokud odkládáte do vlhčích prostor nebo necháváte venku, speciální ochranou na lak a ostatní díly. Pokud nemáte kolo v místnosti se stálou teplotou, ponechejte sedlovku mimo rám, kvůli kondenzaci vzdušné vlhkosti uvnitř rámu. Snižte tlak v duších na minimum, jen tak, aby se neprolamovaly boky plášťů a pláště také ošetřete speciálním přípravkem, který jste již použili na rám a ostatní části. Předejte tím zpuchření plášťů.

Rozhodně není ideální nechat kolo stát několik měsíců na podlaze. Ideální je kolo zavěsit. Na výběr máte několik typů držáků – háků. Kolo můžete např. zavěsit za přední kolo, horní rámovou trubku , nebo za jeden z pedálů. Vše potřebné naleznete u nás na e-shopu, na prodejně.

Příklad posezonního servisu krok po kroku

  • Celková prohlídka kola jako celku. Dotažení všech spojů. Klademe důraz na kontrolu poškození, opotřebení pevných částí, jako je rám, ráfky, představec, sedlovka, řízení apod. Pro dotažení spojů používáme, tam kde je to třeba, momentový klíč.
  • Centrování kol v centrovací vidlici, výměna vadných drátů, niplů. Měření rovnoměrnosti napnutí výpletu profesionálním tenziometrem
  • Servis nábojů - rozebrání nábojů kol, vyčištění, výměna vazelíny a pokud je třeba tak i výměna kuliček, konusů, přelisování ložisek. Seřízení vůlí. Používáme originální SHIMANO konusy, v případě ložisek používáme výhradně kvalitní produkty NSK, SKF apod..Používáme profi sady pro vylisování a zpětného naražení ložisek.
  • Servis středového složení - vyčištění, promazání, seřízení. 
  • Servis hlavového složení - vyčištění, promazání, výměna ložisek hlavového složení, případně přelisování kompletu hlavového složení. Oba typy. A-Head i závitové.
  • Kompletní servis hydraulických brzd - promazání pístků, odvzdušnění soustavy, seřízení, ofrézování dosedacích ploch na rámu, vidlici. Doplnění, výměna kapaliny, výměna brzdových destiček. Celkové finální seřízení vč. venkovní testovací jízdy.
  • Promazání řadících, brzdových bowdenů popř.výměna kompletních kabeláží. Zde pracujeme s kvalitními bovdeny, koncovkami Alligator a výhradně nerezovými lanky.
  • Seřízení brzd - ráfkové brzdy - Promazání čepů brzdy, vyčištění, seřízení popř.  výměna brzdových špalků. Promazání bovdenů, případně výměna kabeláží. Celkové seřízení.
  • Seřízení řazení - srovnání patky rámu, vyčištění, promazání, seřízení obou typů měničů. Promazání bovdenů, případně výměna kabeláží. Vyčištění, promazání, případně výměna řetězu.
  • Servis zahrnuje také výměnu všech nutných částí vedoucích k bezvadnému chodu kola jako celku. Typicky jsou to, destičky, špalky, kabeláže, řetěz, pneumatiky, madla apod...

Kromě základního servisu je možno provést - placeno navíc jako samostatná položka

  • Přepletení kola - výměna náboje, ráfku, nebo komplet zapletení nového kola od 300,-
  • Servis volnoběžky - od 150,-
  • Výměnu ložisek zadní stavby celoodpruženého kola od 500,-
  • Kompletní servis vidlice, tlumiče - rozebrání, vyčištění kluzáků, promazání stíracích kroužků. Výměna náplně, těsnění. Nahuštění na požadovaný tlak. Celková kontrola soustavy. - součástí generálního servisu od 1500,-
Odeslat článek známému   Vytisknout