Jak vybrat tretry na kolo

Tretry v kombinaci s nášlapnými pedály už dávno nejsou výsadou jen závodní cyklistiky. Postupem času se dostaly mezi standardní cyklistickou výbavu a většina cyklistů už si bez nich nedovede jízdu na kole představit. A proč se staly tak oblíbené? Cyklistické tretry plní hned několik funkcí. První z nich je jednoduché nacvaknutí/vycvaknutí boty, přesněji kufru, do pedálu. Kdo zažil éru klipsen jistě ví své. Důležitým parametrem je také zvýšení efektivity šlapání, kdy cyklista mnohem lépe využívá a šetří svoji energii. Ale jak se dozvíte níže, není tretra jako tretra. Tretry se totiž podobně jako kola rozdělují svým určením do několika kategorií.

MTB tretry

Tretry pro horská kola jsou uzpůsobeny pro pohyb v náročném terénu. Disponují odolnou svrchní částí a zesílenou špicí. I když jsou primárně určena pro pohyb na kole, zvládnete s nimi také relativně bezproblémovou chůzi.

Silniční tretry

Tretry pro silniční kola jsou v navrženy pro maximální přenos síly na pedál. Jsou charakteristické velmi tuhou podrážkou, nízkou hmotností a vysokou prodyšností.

 

Rekreační/turistické tretry

Tretry pro rekreační cyklisty jsou designovány pro maximální komfort a univerzální využití. Disponují dostatečně tuhou a současně také pružnou podrážkou. Díky tomu jsou vhodné nejen na kolo, ale také na pohodlnou chůzi.

Dámské tretry

Dámské tretry berou v potaz jinou anatomii dámského chodidla. Kromě odlišné konstrukce tretry se liší také líbivějším designem.

Speciální tretry

Speciální tretry představují kategorii treter pro specifické použití. V této kategorii se tedy objevují tretry na triatlon, spining nebo speciální zateplené tretry určené do zimních podmínek.

 

Systémy zapínání treter

Systém zapínání je velmi důležitou součástí treter. Zajišťuje pohodlné a bezpečné upnutí nohy v tretře. Levnější verze využívají systému suchých zipů. Další variantou upínacího systému je přezka s ráčnou, která zajišťuje přesné nastavení a tuhé upnutí tretry na noze. Jakým si pomyslným vrcholem je BOA systém, který zajišťuje velmi přesné a rovnoměrné upnutí tretry na noze.  

Podrážka

Podrážka je velmi důležitým prvkem tretry. Přímo ovlivňuje její tuhost a tím také efektivní přenos vaší energie. U levnějších treter bývá podrážka vyrobena z různých plastů, či plastových kompozitů. Tretry pro tréninkové/závodní použití, využívají karbonové podrážky. Ta dopomáhá k nízké hmotnosti a zároveň zaručuje vysokou tuhost.

 

Tretry a kompatibilita pedálů

Ruku v ruce s tretrami jdou nášlapné pedály. Spojení tretry a pedálu zajišťuje speciálně designovaná součást, nazývající se kufr. Pedály lze rozdělit na silniční a MTB. Jejich samotná konstrukce se liší v souvislosti s výrobcem pedálů. Kufry pro horská kola jsou charakteristické menšími rozměry a k tretře jsou uchyceny dvojicí šroubů. Trochu odlišná situace panuje ve světě silničních kol. Zde se u levnějších treter využívá obdobný systém jako u horských kol, tedy uchycení kufru dvojicí šroubů (systém SPD). Drtivá většina silničních pedálů (kufrů) je však koncipováno pro uchycení třemi šrouby. Díky tomu jsou silniční kufry větší, nabízejí větší styčnou plochu s pedálem a tím pomáhají v efektivnějším přenosu síly na pedál, potažmo kliku kola. Kufry jsou vždy součástí balení pedálů.

Aktuální nabídku treter naleznete v sekci eshop

V případě dotazu kontaktujte našeho specialisty na tel. 602 714 715

Odeslat článek známému   Vytisknout