Velikosti dětských kol

Dětská kola jsou často neprávem opomíjenou kategorií. Dost možná vás překvapí, jaké vychytávky dnešní dětská kola nabízejí. Začněme ale od začátku. Je paradoxní, že když si vybírá kolo dospělý člověk, tak mezi jeho důležitá kritéria patří hmotnost kola. U dětí by tato podmínka měla platit dvojnásob. Tím, že se mnohdy učí kolo vůbec vládat a osvojují si pohyb na tomto stroji, je důležité, aby bylo kolo snadno ovladatelné, tzn. i lehké. Důležité je nepodcenit ani design kola. Na výběr je celá řada jak dívčích, tak chlapeckých kol, které se liší nejenom designem, ale také konstrukcí rámu. Uvidíte, že když se bude kolo malému cyklistovi líbit, určitě na něm bude chtít trávit spoustu času. Nejdůležitější je ale správně zvolená velikost kola.  Označení velikostí dětských kol odpovídá průměrům kol, které jsou udávány v palcích [“].

Odrážedla

Odrážedla jsou první kategorií dětských kol. Jsou vhodná už od 1,5 až 2 let věku dítěte. Na trhu je celá řada produktů, které se celkem zásadně liší svým zpracováním. Odrážedlo by mělo být především bezpečné, proto vybírejte taková odrážedla, která jsou osazena kovovým rámem, brzdou a klasickými koly jako jsou u běžných dospělých kol. Tato kola, nejen že jsou pevnější, ale dají se také bez problémů centrovat. Velkou předností odrážedel je nízká hmotnost, od které se odvíjí snadná jejich ovladatelnost.

 

16“ (95 – 115 cm)

Kategorie 16“ kol je první kategorií dětských kol osazených šlapátky a klasickým řetězovým převodem. Tato kola jsou mezičlánkem mezi odrážedly a klasickými koly. Proto jsou jejich součástí snadno demontovatelná balanční kolečka. Úkolem 16“ kol je, aby se dítě naučilo držet rovnováhu a osvojilo si šlapání do pedálů. Proto je kolo vybaveno pevným převodem, který je pro zvýšení bezpečnosti ukrytý pod ochranným krytem a protišlapací brzdou (torpédem).

 

20“ (100 – 125 cm)

U kol velikosti 20“ se již objevují prvky, které známe z kol pro dospělé. Kola jsou osazována pevnou, nebo odpruženou vidlicí. O řazení se stará otočné řazení, které plynule přechází v grip (madlo) řídítek. Aby nebylo pro dítě řazení obtížným úkonem, tak je zpřevodování kola řešeno vícerychlostní kazetou (v zadu) a jednopřevodníkem (v přední části kola). Pro zamezení padání řetězu je důležité, aby bylo kolo opatřeno oboustranným krytem převodníku, nebo tzv. antipadačem řetězu, jak můžete vidět na obrázku výše.

 

24“ (115 – 150 cm)

Kola velikosti 24“ navazují svým osazením na 20“ kola. Naleznete u nich tedy obdobné vybavení s drobnými rozšířeními. Řazení je oproti 20“ kolům doplněno o trojpřevodník, díky kterému si dítě osvojí plnohodnotné řazení na kole. Samozřejmě ani zde nechybí možnost výběru kola s pevnou nebo odpruženou vidlicí.

 

26“ (150 cm a více)

Do příchodu 29“ a 27,5“ (dospělých) kol byla kategorie 24“ poslední dětskou velikostí kol. Cyklistika a kola však za posledních pár let prošla velmi razantní evolucí a 26“ kola nyní velikostně uzavírají nabídku dětských kol. Tato kola nabízejí v podstatě stejné vybavení jako dospělá kola. Proto zde naleznete odpružené vidlice s nastavitelnou tuhostí pružení a uzamykáním pro přesun po zpevněných cestách či možnost volby mezi ráfkovými, nebo kotoučovými brzdami.

 

Bezpečnostní prvky a vychytávky dětských kol

Speciálně tvarované gripy (madla) zabraňující sklouznutí ruky z řídítek.

 

Ochranný kryt zabraňující poškození přehazovačky.

 

Nastavitelná vzdálenost brzdové páky od řídítek pro maximální přizpůsobení velikosti ruky.

 

Otočné, nebo páčkové řazení?

Otočné řazení, neboli gripshift, se nejčastěji používá u 20“ a 24“ dětských kol. Tento typ řazení je více intuitivní, dítě nemá problém, že by špatně dosáhlo na řadící páčky a v neposlední řadě potřebuje pro přeřazení méně síly. A proč má kategorie 26“ kol páčkové řazení? Většina dospělých kol je osazena páčkovým řazením. Proto je poslední kategorie dětských kol osazena právě tímto typem řazení a následující přechod na dospělé kolo tak nečiní žádné problémy.

 

Pevná, nebo odpružená vidlice?

U velikostí kol 20“ a 24“ mnoho zákazníků řeší dilema, jestli je lepší koupit kolo s odpruženou, nebo pevnou vidlicí. Výhoda pevné vidlice je jednoznačně v její nižší hmotnosti, celé kolo je tak lehčí a lépe jede. Naopak výhodou odpružené vidlice by měl být vyšší komfort jízdy.

 

Odpružená vidlice s regulovatelným předpětím pružiny a lockoutem (uzamykáním).

 

Ráfkové, nebo kotoučové brzdy?

Mezi hlavní výhody ráfkových brzd, konkrétně V-brake, patří minimální nároky na servis, kdy stačí pouze hlídat stav brzdových špalků. Dnes je však trend kotoučových brzdných systémů. Kotoučové brzdy se dělí na mechanické (ovládané lankem) a hydraulické (ovládané kapalinou). Jejich hlavní výhodou oproti ráfkovým brzdám je jejich vyšší účinnost, ale díky konstrukci jsou náročnější na servis a seřízení. 

Odeslat článek známému   Vytisknout